Please ensure Javascript is enabled for purposes of website accessibility Skip to main content
Δελτία Τύπου

Η Παιδεία δεν προσφέρεται για ψηφοθηρία

By 11 Μαΐου 2017No Comments

Αθήνα 11/5/2017

 

Με έκπληξη, οι πολίτες παρακολούθησαν τις χθεσινές εξαγγελίες του κ. Τσίπρα σχετικά με την Παιδεία. Αυτή την πολύπαθη Παιδεία, που μέχρι σήμερα η κυβέρνηση ΣΥΡΙΖΑ-ΑΝΕΛ περιπαίζει και «λεηλατεί» με νομοσχέδια που δε βασίζονται σε καμία μελέτη, σε κανένα μακρόπνοο σχεδιασμό, σε καμία λογική ενίσχυσης και ποιοτικής αναβάθμισης.
Αυτό ακριβώς συνέβη και στις χθεσινές ψηφοθηρικές εξαγγελίες με τις οποίες ο Πρωθυπουργός πρότεινε μία σειρά αλλαγών οι οποίες, για ακόμα μία φορά, είναι διάτρητες, αμφισβητήσιμες και χωρίς, φυσικά, καμία πρόβλεψη κόστους.
Ως ΜΑΚΙ σας καλούμε κ. Πρωθυπουργέ να απαντήσετε στα ερωτήματα που ταλανίζουν από χθες τη μαθητική και εκπαιδευτική κοινότητα, συνειδητοποιώντας πως για τις ψήφους παίζουν με το μέλλον της νέας γενιάς.

  • Από που θα εξασφαλιστούν πόροι ώστε να υλοποιήσετε όσα μας τάξατε;
  • Βάσει ποιάς μελέτης και ποιού διαλόγου καταλήξατε στις μεταρρυθμίσεις για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση κ. Τσίπρα;
  • Για τι είδους αλλαγές μιλάτε στα σχολικά μας βιβλία και κυρίως στης Ιστορίας και των Θρησκευτικών; Θα βασίζονται στα διχαστικά και ιδεοληπτικά σύνδρομά σας;
  • Πως είναι δυνατόν ο άνθρωπος που δεν πιστεύει στην αξιολόγηση να είναι σε θέση να αξιολογήσει εκπαιδευτικές αλλαγές κ. Τσίπρα ;

Αν θέλετε να μιλήσουμε σοβαρά για την Παιδεία, ορίστε ορισμένες, συγκεκριμένες και μετρήσιμες προτάσεις της ΜΑΚΙ για τη δευτεροβάθμια εκπαίδευση ώστε να αποτελεί ένα χώρο υγιούς εκπαιδευτικού κλίματος που θα παρέχει συνολικές και ουσιαστικές γνώσεις και να προσφέρει εφόδια στους μαθητές ώστε να καταστούν ολοκληρωμένοι και ανταγωνιστικοί πολίτες:

  • Έλεγχος και αναδιαμόρφωση, της δομής και της ύλης των διδακτικών βιβλίων σε συνεργασία με τους καθηγητές όλων των σχολείων, ώστε να επιτευχθεί μεταστροφή προς την κριτική μάθηση με παράλληλη εισαγωγή του πολλαπλού βιβλίου, μέσω της δημιουργίας καταλόγου εγκεκριμένων βιβλίων και του ηλεκτρονικού βιβλίου, με πλούσιο ψηφιοποιημένο καινοτομικό υλικό.

 

  • Στο τέλος της Α’ τάξης του ενιαίου λυκείου, οι μαθητές να καλούνται να απαντήσουν ένα ερωτηματολόγιο ποικίλης ύλης (μαθησιακές, προσωπικές, γνώσεων, αντίληψης), ώστε να οδηγούνται στη καταλληλότερη επιλογή κατεύθυνσης και μετέπειτα στη σωστή επιλογή πανεπιστημιακών ιδρυμάτων.

 

  • Η ύλη της γενικής παιδείας χρήζει επανεξέτασης και θα ήταν ωφέλιμο να μοιραστεί ισόποσα στα 5 έτη της δευτεροβάθμιας, ώστε στο έκτο να έχει λιγότερο όγκο ύλης και να είναι ευκολότερο στους μαθητές να επικεντρωθούν στα μαθήματα κατεύθυνσης.

 

  • Εισαγωγή του μαθήματος «Επαγγελματική Ανάπτυξη και Σχεδιασμός Σταδιοδρομίας», που καλύπτει την ανάγκη ύπαρξης οργανωμένου συστήματος επαγγελματικού προσανατολισμού και πληροφόρησης των μαθητών και των οικογενειών τους και αποτελεί το πρώτο βήμα στην ορθολογική και πρακτική σύνδεση του σχολείου με την αγορά εργασίας, τις κοινωνικές και επαγγελματικές απαιτήσεις και την 3βάθμια εκπαίδευση. Παρέχεται συμβουλευτική και πληροφόρηση σχετικά με σπουδές, επαγγέλματα, την αγορά εργασίας και πραγματοποιούνται ατομικές συνεντεύξεις, ψυχομετρικές δοκιμασίες, σεμινάρια και εκδηλώσεις. Πραγματοποιούνται δράσεις απόκτησης επαγγελματικής εμπειρίας των μαθητών για 5 ημέρες, σε χώρους εργασίας ώστε να κατανοήσουν την αγορά εργασίας.

 

  • Η σημερινή κατάσταση στην Τεχνική και Επαγγελματική Εκπαίδευση χαρακτηρίζεται από κατακερματισμό και πολλαπλές δομές ενώ παραμένουν ανεκμετάλλευτες οι δυνατότητες ανάπτυξης λόγω των χαρακτηριστικών και των πλουτοπαραγωγικών πηγών. Προτείνεται η ύπαρξη μία ενιαίας Τεχνικής Σχολής που αντικαθιστά τις υπάρχουσες δομές τεχνικής εκπαίδευσης (ΕΠΑΛ, ΕΠΑΣ, Σχολές ΟΑΕΔ), αναπροσαρμογή προγραμμάτων και ειδικοτήτων, σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις της κοινωνίας, της αγοράς και των παραγωγικών εθνικών αναγκών. Τέλος, η Τεχνική Σχολή έχει διάρκεια 3 έτη (1ο έτος : Έτος Βασικών Σπουδών, 2ο και 3ο έτος : Τομεακά Μαθήματα και Τεχνικά Ειδικά Μαθήματα) και απονέμει Τίτλους Τεχνικού Επαγγέλματος με σαφή, προκαθορισμένα και ξεκάθαρα επαγγελματικά δικαιώματα, νομοθετικά κατοχυρωμένα για όλες τις ειδικότητες.

 

  • Πρότυπες Μονάδες Εκπαίδευσης, που προάγουν την πρακτική έρευνα, την καινοτομική προσέγγιση και την αριστεία, όπου αξιοποιούνται πειραματικές μέθοδοι διδασκαλίας, προγράμματα σπουδών και εκπαιδευτικό υλικό. Οι μαθητές εισάγονται κατόπιν εισιτήριων εξετάσεων και δοκιμασιών ικανοτήτων και προβλέπεται η ανάπτυξη περαιτέρω δομών μέσα στις Π.Μ. Ε., όπως Ομάδες Σκέψης και Λέσχες Ανάπτυξης και Καινοτομίας.

 

  • Μια από τις σημαντικότερες έννοιες στη σύγχρονη εκπαιδευτική διαδικασία είναι αυτή της αξιολόγησης καθορισμένων συντελεστών για την αποτίμηση της ποιότητας της παρεχόμενης εκπαίδευσης. Οφείλει να είναι μια διαδικασία πολύπλευρη με εμπλοκή όλων των συντελεστών της εκπαίδευσης (θεσμικό πλαίσιο, προγράμματα σπουδών, μέθοδοι διδασκαλίας, συγγράμματα, υποδομές, εκπαιδευτικοί, μαθητές, γονείς) και βασισμένη στην αξιοπιστία, την αντικειμενικότητα και την εγκυρότητα. Συγκεκριμένα προτείνουμε:
  1. Ενιαίο πλαίσιο παρακολούθησης της προόδου των διαδικασιών με καθορισμένους δείκτες ποιότητας και στοχοθετήσεις και τα κριτήρια και δείκτες αξιολόγησης συνδιαμορφώνονται από τους εμπλεκόμενους στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  2. Καθιέρωση εξωτερικής αξιολόγησης (σε τοπικό, περιφερειακό και εθνικό επίπεδο, από φορείς των ανώτερων βαθμίδων διοίκησης) και εσωτερικής αξιολόγησης (σε ενδοσχολικό επίπεδο από τους συμμετέχοντες σε αυτό).

 

  • Απόκτηση Πιστοποιήσεων εντός των σχολικών μονάδων, ώστε η διδασκαλία Πληροφορικής και Ξένων Γλωσσών να οδηγεί σε πιστοποίηση της γνώσης μέσω παροχής Διπλώματος Επάρκειας Γνώσης Η/Υ, τουλάχιστον σε βασικές λειτουργίες και προγράμματα σχολικού πιστοποιητικού γλωσσομάθειας, με συμβολικό κόστος συμμετοχής για τους υποψηφίους.

 

  • Η κατασκευή «ενεργειακά φιλικών σχολείων», αποτελεί μία πρακτική αναγκαιότητα της εποχής και παράλληλα επιφέρουν οικονομικά οφέλη για τα σχολεία αποτελώντας ζωντανά παραδείγματα ορθής ενεργειακής διαχείρισης και διαμορφώνουν οικολογική συνείδηση. Προτείνονται:
  1. Υποχρεωτική αξιοποίηση των Ανανεώσιμων Πηγών Ενέργειας, μέσω φωτοβολταϊκών συστημάτων, γεωθερμίας, ανεμογενητριών σε όλες τις σχολικές μονάδες και ενεργειακή αναβάθμιση κτιρίων (θερμομόνωση, τοίχοι, πόρτες, παράθυρα) και προαύλιων χώρων (εξοπλισμός σκίασης, επιφάνειες νερού, φυτεύσεις δένδρων και θάμνων).
  2. Δημιουργία «Κέντρων Ανακύκλωσης» σε όλα τα σχολεία. Τα κέντρα ανακύκλωσης είναι ειδικές κατασκευές με ενσωματωμένα μηχανήματα συλλογής (πλαστικό, μέταλλο, γυαλί, μπαταρίες), στα οποία συλλέγεται το ανακυκλώσιμο υλικό και μετά αποδίδεται είτε στην τοπική αυτοδιοίκηση είτε σε εταιρείες ανακύκλωσης, με καταβολή αντιτίμου.
  • Πρόσβαση στην Τριτοβάθμια Εκπαίδευση
    Ο πρωθυπουργός δήλωσε πως η κυβέρνηση προχωρά στην κατάργηση των εισαγωγικών εξετάσεων. Η αρχή της «ήσσονος προσπάθειας» που χαρακτηρίζει τους καρεκλοκενταύρους της εξουσίας, επιχειρείται να καταστεί εκπαιδευτική αρχή!
    Η δική μας πρόταση μιλά για προσαρμογή των εξετάσεων ώστε μαθητές και καθηγητές να συνεργάζονται ομαλά, χωρίς βαθμοθηρικές πιέσεις και εξαντλητικές εξεταστικές δοκιμασίες, με τελικό αποτέλεσμα την αναβάθμιση της παρεχόμενης εκπαίδευσης.
    Τα ενδοσχολικώς εξεταζόμενα μαθήματα, αυτά που προσδιορίζουν και τον βαθμό απολυτηρίου Λυκείου, μπορούν να εξετάζονται μέσα στον Απρίλιο, όπου και θα ολοκληρώνεται και ο κύκλος της διδακτέας ύλης τους. Μετά θα αυξάνονται οι διδακτικές ώρες των μαθημάτων κατεύθυνσης και οι μαθητές θα εργάζονται σε ρυθμό Πανελληνίων εξετάσεων που θα διεξάγονται τον Ιούνιο.
    Αυτές είναι συγκεκριμένες προτάσεις κ. Τσίπρα, και όχι ευχές και αόριστες υποσχέσεις σαν τις δικές σας…

 

 

Από το Γραφείο Τύπου της ΜΑΚΙ